ВО "Свобода"

ENG

31 березня
Володимир Семко: Центральна влада перекладає на плечі місцевих громад всю відповідальність за найважливіші сфери життя
Володимир Семко: Центральна влада перекладає на плечі місцевих громад всю відповідальність за найважливіші сфери життя

30 березня відбулася 13 сесія Рожнятівської районної ради сьомого демократичного скликання. Заслуховуючи звіт голови райдержадміністрації про виконання делегованих повноважень, голова фракції ВО "Свобода" Володимир Семко висловив власну точку зору щодо впровадження в районі реформи децентралізації та системи соціяльного захисту населення. На переконання свободівця, в умовах складних соціяльно-економічних процесів владна вертикаль під ширмою "реформ" перекладає всю відповідальність за найважливіші сфери життя суспільства на пересічних громадян та місцеві громади.

"Децентралізація ‒ це передача повноважень із центру на місця. Про які повноваження йдеться? Поки що мова йде лише про передачу повноважень з управління освітою, охороною здоров'я, культурою, соціяльним захистом, ремонтом доріг. Виглядає так, що центральна влада знімає з себе і перекладає на плечі місцевих громад всю відповідальність за найважливіші сфери життя. В той же час мене цікавить чи передадуть нам повноваження, від яких залежатимуть наші доходи?! Охарактеризую на прикладі Рожнятівського району.

Дві третини території району покриті лісом. Ліс ‒ це державна власність і всі жителі району до нього нічого не мають. Відповідно, дві третини земель в районі на якій росте ліс, а також земля за межами населених пунктів теж належить державі. Надра, зокрема нафта, яку видобувають в районі та інші корисні копалини теж в державній власности. Єдине родовище місцевого значення ‒ Верхньострутинське родовище торфу, яким управляла місцева громада, вивели за межі населеного пункту і тим самим позбавили громаду права управляти ним. Це саме стосується і покладів каменю, піску, шутру, які здебільшого знаходяться за межами населених пунктів.

Перелік об'єктів та повноважень, які в руках держави можна ще продовжувати:

водні ресурси, тваринний та рослинний світ, повноваження по контролю за навколишнім середовищем, організація туристичної діяльности і т.д.

Всім зрозуміло, що якщо знизу не буде ініціятиви з вимогою про передачу вище перелічених повноважень або хоча би частини із них, то їх нам ніхто не передасть", - зауважив Володимир Семко.

За словами Володимира Семка, на одній із сесій він пропонував керівництву районної ради, районній державній адміністрації провести спільно із сільськими, селищними головами та районним відділом держгеокадастру спільну нараду, на якій підготувати звернення до Уряду, Верховної Ради України з вимогою внести зміни в Земельний кодекс, якими повернути місцевим громадам право розпоряджатися землями за межами населених пунктів, у тому числі і землями державної власности. Втім, ця пропозиція залишилася без розгляду.

"Тепер про укрупнення громад. Ніхто конкретно не може сказати про справжню мету об'єднання. Вперше про об'єднання громад заговорили ще коли В. Ющенко був Прем'єр-міністром України. Тоді при Уряді працювала німецька консультативно-експертна група, яка розробляла пропозиції до реформ. Реформа бюджетної системи передбачала три етапи. Перший і другий етапи в той час були успішно втілені в життя. Це формульний розрахунок витрат на освіту, охорону здоров'я і т.д. і затвердження районних бюджетів Верховною Радою України. Третій етап передбачав, що Верховна Рада України мала затверджувати і бюджети сільських, селищних та міських рад. Однак, цей етап бюджетної реформи так і не був здійснений. Експерти дійшли висновку, що при тій кількости сільських рад, яка є в Україні, їхні бюджети порахувати важко чи неможливо. Тоді і було запропоновано об'єднання громад, як мінімум в кілька разів. Об'єднання не відбулося, на мою думку, тому, що затвердження місцевих бюджетів Верховною Радою суперечило Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", який передбачав формування бюджетів в державі "знизу вверх", тобто в першу чергу сільських, селищних, міських і в останню чергу державного бюджету.

Виникає питання ‒ укрупнення громад сьогодні це третій етап бюджетної реформи?

Однією із причин для об'єднання громад називають ще те, що багато місцевих бюджетів дотаційні. Якщо десять дотаційних громад об'єднати, то хіба та одна укрупнена буде бездотаційна? Для того, щоб місцеві ради були бездотаційні їм треба повернути повноваження та кошти, які в них забрали.

В питаннях децентралізації влада, на мою думку, не є відвертою з нами, або не знає, що робить. Для проведення таких важливих для держави реформ необхідно напрацювати в першу чергу законодавчу базу, потім скласти детальний план відповідно, до якого втілювати реформи в життя в найкоротший термін, а не розтягувати реформу на роки.

Наступне болюче питання це субсидії. Із звіту голови райдержадміністрації видно, що субсидіями в районі користуються більше 20 тисяч сімей. Влада вважає це великим досягненням. Так, чиновники управління праці та соціяльного захисту провели велику роботу. Бо розглянути і призначити субсидії такій кількости заявників нелегко. Але владі гордитися нема чим, бо така кількість субсидіянтів означає, що 20 тис. сімей в районі живе за межею бідности.

До того нині діюча система субсидій аж ніяк не сприяє економії газу, скоріше навпаки. В народі кажуть, що такої "лафи", "газ за дурно і в такій кількости" навіть за радянської влади не було. Цікавим є ще один момент. З часу нарахування субсидії кошти за газ перераховуються на весь опалювальний сезон. Є добросовісні користувачі, які все таки не випускають газ в відкриті вікна, а економлять. І виходить, що в кінці опалювального сезону в них переплата 6-12 тис. грн.

Висновок напрошується один. Газу в Україні ‒ достатньо. Його треба продати, бажано за найвищою ціною. Наші жителі не можуть платити таку ціну. Субсидії ‒ це схема, за якою влада перекачує державні кошти в кишені олігархів", ‒ наголосив Володимир Семко.

Прес-служба Рожнятівської районної організації ВО "Свобода"