ВО "Свобода"

ENG

22 грудня 2017
Олександр Сич: Законодавство щодо плати за землю давно вимагає врегулювання на законодавчому рівні
Олександр Сич: Законодавство щодо плати за землю давно вимагає врегулювання на законодавчому рівні

Івано-Франківська обласна рада вимагає врегулювання на законодавчому рівні можливости справляння до обласного бюджету плати за землі спільної власности територіальних громад сіл, селищ, міст області. Відповідне рішення було прийняте 22 грудня 2017 року на черговій сесії обласної ради.

Як пояснив голова обласної ради, націоналіст Олександр Сич, через неузгодженість норм бюджетного та земельного законодавства, облради, будучи орендодавцями землі, позбавлені важелів впливу на фінансово-бюджетне регулювання механізму сплати орендної плати на рівні обласного бюджету.

"Власне це питання вилізло під час наших робочих поїздок в райони. Постало питання, як брати гроші за оренду наших земель, де знаходяться нафтопроводи, газопроводи та лінії електропередач. Бо виявляється, що ані районний бюджет, ані обласний не заківлений домагатись цієї плати за землю. Адже навіть якщо ця земля є спільною власністю чи то громад району, чи то области, до їхнього бюджету ця плата не йде. Вона буде надходити до бюджету конкретної громади, де розсташовані ці споруди. А сільська громада не має можливості та ресурсів домогтися цієї плати. Тому аби впорядкувати це питання, пропонується таке звернення. Повторюю, що облради на претендує на ці кошти, а тільки хоче законодавчого врегулювання", - підкреслив Олександр Сич.

Вдтак, як зачитав заступник голови облради Сергій Басараб, "прийняття Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" забезпечило дотримання правила, за яким право власности на нерухоме майно та земельну ділянку, на якій вони розміщені поєднуються в одній особі".

"Норми Земельного кодексу України надають змогу обласним радам реалізувати свої повноваження у сфері земельних відносин та передавати земельні ділянки у власність або у користування з відповідних земель спільної власности територіяльних громад сіл, селищ, міст області для всіх потреб. Відповідно до частин четвертої та п'ятої статті 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" обласні ради від імені територіяльних громад сіл, селищ, міст здійснюють управління об'єктами їхньої спільної власности, що задовольняють спільні потреби територіяльних громад. Органи місцевого самоврядування від імени та в інтересах територіяльних громад відповідно до Закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об'єктами права комунальної власности, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об'єкти права комунальної власности у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об'єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду. Станом на сьогодні склалась ситуація, яка розмежовує надходження від використання нерухомого майна (будівлі, споруди) обласної ради та земельних ділянок, які використовуються для їх обслуговування. Статтею 66 Бюджетного кодексу України визначено, що до доходів загального фонду бюджету Автономної Республіки Крим та обласних бюджетів належать надходження від орендної плати за користування майновим комплексом та іншим майном, що перебуває в комунальній власности, засновником яких є Верховна Рада Автономної Республіки Крим, обласні ради. У той самий час, Податковим кодексом України механізм сплати податкового зобов'язання щодо плати за землю власниками та землекористувачами земельних ділянок передбачає її зарахування за місцезнаходженням земельної ділянки. Крім того, орендна плата за землю як складова податку на майно згідно з Бюджетним кодексом України зараховується до бюджетів місцевого самоврядування. На сьогодні існує неузгодженість норм бюджетного та земельного законодавства, оскільки обласні ради, будучи орендодавцями земельних ділянок спільної власності територіяльних громад сіл, селищ, міст області, укладаючи відповідно до норм Цивільного кодексу України та Закону України "Про оренду землі" договори оренди землі, позбавлені важелів впливу на фінансово-бюджетне регулювання механізму сплати орендної плати на рівні обласного бюджету. Справляння плати за землі спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області сприятиме збільшенню надходжень до обласного бюджету, які можна буде в подальшому спрямувати для забезпечення реалізації спільних програм соціяльно-економічного розвитку, в першу чергу для належного утримання майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області. Враховуючи викладене, з метою раціонального використання земель спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст области просимо вжити заходів щодо законодавчого врегулювання питання можливості справляння до обласного бюджету плати за землі спільної власности територіяльних громад сіл, селищ, міст області. Водночас звертаємо увагу, що значна частина земельних ділянок спільної власности територіяльних громад сіл, селищ, міст області використовується для обслуговування загальноосвітніх навчальних закладів, закладів культури, науки, освіти, охорони здоров'я, соціяльного захисту, фізичної культури та спорту, які утримуються за рахунок коштів обласного бюджету і за рішеннями місцевих рад переважно звільняються від сплати земельного податку. Тому запропоновані ініціятиви не призведуть до значних втрат міських, сільських та селищних бюджетів", - йдеться у зверненні.

Прес-служба Івано-Франківської обласної організації ВО "Свобода"